ADMIN'S DESK

ADMIN'S DESK
1. AT RODLENTUK, WE PROVIDES PROMOTION SERVICES FOR YOUR FISHING TACKLE ITEMS. WITH NO COMMISSIONS OR "MARK-UP" ON YOUR SALES PRICE FOR EACH ITEMS. WE ENCOURAGE YOUR ENTRY TO SHARE ON FACEBOOK, BLOGS, FORUMS OR ANY COMMUNITY PAGE AS YOU COMFORTABLE WITH. WE HOPE FOR HONEST DEALERS TO SELL GOODS AND STRICTLY NO FRAUDS ITEMS. WE WILL NOT TAKE ANY RESPONSIBILITY FOR ANY FRAUD CASE HAPPENED BUT WE WILL PROVIDE COOPERATION TO AUTHORITIES ON FRAUD CASES IF OCCURRED. PLEASE SHOP FOR BUSINESS TERMS AND CONDITIONS AT KEDAI RODLENTUK.
2. FURTHERMORE, WE ALSO IN THE PROCESS OF DATA COLLECTING FOR FISHING POND IN MALAYSIA. COLLECTIVE DATAS COULD HELP FISHING SPORTS LOVERS TO GET BASIC INFORMATION ON PREFERED POND. LIKEWISE, IT IS ALSO TO HELP PROMOTE FOR FISHING POND OPERATORS. PLEASE VISIT THE MAP OF PONDS.
3. WE ALSO WELCOMES FISHING TRIPS TO PROMOTE IN OUR BLOGS, OR ANY ANGLING ACTIVITIES FROM PAST OR PRESENT.DO NOT HESITATE TO SHARE YOUR ADVENTURES BY EMAILING TO US: wanshem@gmail.com

Sunday, October 7, 2012

Mesin murah yang sesuai untuk laut

Kata-kata perangsang "Ikan tidak kenal mesin mahal atau murah"

Perbezaan antara mesin mahal dan mesin murah adalah ketahanan mesin tersebut apabila dibawa memancing. Kita takut sekiranya sewaktu memancing mesin kita tersangkut akibat dari bearing di dalamnya berkarat, drag loose dan lain-lain lagi.

Terdapat pelbagai jenis mesin pancing di pasaran, ada diantaranya telah menjadi pilihan pemancing yang serious walaupun harga yang murahnya tetapi durability memberi jaminan yang tinggi.


Harga Shimano AX 4000FB tidak melebihi RM200

Sebagai contoh mesin Shimano AX 4000FB, sehingga kini saya sendiri masih menyimpan mesin ini kerana ketahanannya. Walaupun harganya agak murah di pasaran, tetapi alhamdulillah setakat ini tidak pernah mengecewakan. Mesin ini sangat sesuai di bawa untuk memancing di kawasan laut yang tidak terlalu dalam seperti di tukun-tukun yang berdekatan dengan kawasan pulau (dengan menaiki bot/sampan).


Omoto Sentinel (VS-12) reel dengan 2 speeps H6.2:1/L3.3:1 ratio gear

Bagi pengemar ikan laut dalam pula (kedalaman air 50 - 100M), mesin multiplier yang mempunyai mode dual speed sangat penting, di dalam keadaan batu ladung seberat 1kg - 2kg, kita hendak menukar umpan, mode dual speed ini meringankan kayuhan tangan kita bagi mengelakkan kita dari cepat penat. Mesin OMOTO Sentinels ini sangat murah, boleh didapati dibawah harga RM1000 sahaja. Mesin sebegini juga boleh untuk di buat jigging, drift atau menggunakan teknik pelampung/belon.

Walau mesin murah atau mahal, perkara paling penting adalah kita hendaklah rajin servis mesin yang digunakan terutama sekali apabila kita baru pulang dari laut, kerana air laut mempercepatkan proses komponen di dalam mesin ini untuk berkarat. Di mana jua anda memancing selalulah anda ingat bahawa ikan tidak pernah kenal mesin murah atau mahal...

Selamat Memancing!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RodLentuk Blog List