ADMIN'S DESK

ADMIN'S DESK
1. AT RODLENTUK, WE PROVIDES PROMOTION SERVICES FOR YOUR FISHING TACKLE ITEMS. WITH NO COMMISSIONS OR "MARK-UP" ON YOUR SALES PRICE FOR EACH ITEMS. WE ENCOURAGE YOUR ENTRY TO SHARE ON FACEBOOK, BLOGS, FORUMS OR ANY COMMUNITY PAGE AS YOU COMFORTABLE WITH. WE HOPE FOR HONEST DEALERS TO SELL GOODS AND STRICTLY NO FRAUDS ITEMS. WE WILL NOT TAKE ANY RESPONSIBILITY FOR ANY FRAUD CASE HAPPENED BUT WE WILL PROVIDE COOPERATION TO AUTHORITIES ON FRAUD CASES IF OCCURRED. PLEASE SHOP FOR BUSINESS TERMS AND CONDITIONS AT KEDAI RODLENTUK.
2. FURTHERMORE, WE ALSO IN THE PROCESS OF DATA COLLECTING FOR FISHING POND IN MALAYSIA. COLLECTIVE DATAS COULD HELP FISHING SPORTS LOVERS TO GET BASIC INFORMATION ON PREFERED POND. LIKEWISE, IT IS ALSO TO HELP PROMOTE FOR FISHING POND OPERATORS. PLEASE VISIT THE MAP OF PONDS.
3. WE ALSO WELCOMES FISHING TRIPS TO PROMOTE IN OUR BLOGS, OR ANY ANGLING ACTIVITIES FROM PAST OR PRESENT.DO NOT HESITATE TO SHARE YOUR ADVENTURES BY EMAILING TO US: wanshem@gmail.com

Thursday, November 1, 2012

Sejarah Awal Aktiviti Memancing


Serba sedikit tentang sejarah memancing.

Memancing adalah salah satu pekerjaan terawal di dunia. Amalan ini telah diamalkan sejak sekurang-kurangnya 40,000 tahun dulu. Pada permulaan aktiviti memancing ini bermula di sungai-sungai sebelah hutan dan pada kurun ke 16 pula, telah tercipta kapal untuk memancing di lautan.

Tombak yang digunakan pada zaman kuno bagi memancing ikan

Pelbagai teknik permulaan telah digunakan termasuklah dengan menggunakan tangan, jaring, tombak dan juga memasang perangkap.

Salah satu alat paling lama dalam sejarah manusia semenjak permulaan diciptakan dan masih digunakan sehingga kini adalah mata kail. Mata kail digunakan untuk mengcangkuk umpan habuan bagi ikan yang menjadi mangsa. Pada zaman dahulu mata kail di cipta dari tulang haiwan.


Matakail di cipta dari tulang haiwan

Mengikut Analisa, manusia dari Asia Timur telah mula memancing ikan air tawar lebih kurang 40,000 tahun dahulu. Bukti-bukti ini dapat dilihat melalui lukisan di tembok atau dinding gua yang telah di lukiskan oleh kaum zaman Paleolitik.

Jadi, sebagai pemancing zaman sekarang, kita adalah penyambung generasi bagi satu aktiviti yang telah wujud semenjak 40,000 tahun dahulu. Dengan ini, kita jadikanlah aktiviti memancing ini bukan satu pembaziran dan bukan satu penganiyaan haiwan bagi menjaga spesis ikan di dunia ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RodLentuk Blog List